Borba protiv korupcije je najveća odgovornost političkih aktera, bez obzira da li se nalaze na vlasti ili su u oporbi.
Borba protiv korupcije nije dio političkog ili izbornog programa bilo koje stranke – ona je svijest i aktivizam da se kao društvo možemo promijeniti.
Korumpirana društva su siromašna, a u njima građani ne uživaju osnovna javna dobra na koja kao pojedinci imaju pravo poput:
– zaštite od političkog nasilja i kriminala
– garantiranja građanskih i političkih sloboda
– kreiranja okruženja koje je pogodno za ekonomski prosperitet
– vladavine prava
– neovisnog sudstva
– visokorazvijene komunikacijske i fizičke infrastrukture
– isporuke punog obima i visoke kvalitete javnih usluga i najviše standarde obrazovanja i zdravstvene zaštite
– djelotvornog civilno društvo
Borba protiv korupcije mora biti usmjerena na prevenciju ove tri razine:
1. prevenciju „sitne“ korupcija između zaposlenih u tijelima javne vlasti i građana
kada se podmićivanjem navodi zaposlenika da krši pravila i zloupotrijebi svoju poziciju
2. prevenciju koruptivne interakcije u okviru državnih institucija
lošim upravljanjem javnim resursima i profitiranjem na njima
zloupotrebom u procesima javnih nabava
praksom nepotizma i klijentelizma
„prodaje“ političkih pozicija – postavljanjem povjerljivih ljudi na položaje s visokim koruptivnim rizikom
3. prevencijom sistemske korupcije
zarobljavanje institucija od korumpiranih, skrivenih socijalnih mreža moći kod zlouporabe zakonskih ovlasti i ovlasti u području kontrole i nadzora, korupcije u pravosuđu ili korumpiranju medija i korupciji u samim medijima
nedodirljivosti odabranih pojedinaca ucjenama i strahom
zaštitom prijavitelja nepravilnosti koji moraju prestati biti predmet diskriminacije i progona
Zašto postoji korupcija u hrvatskom društvu ?
Dvije grupe faktora utječu na visoki rizik od korupcije :
a.) sistemsko-institucionalni preduvjeti
– politička prenaseljenost u javnim službama i dominacije logike lojalnosti nad profesionalnim standardima, te skromne plaće
– raširena praksa neplaćanja obaveza prema državi
– ograničena ponuda resursa koja vodi uvođenju monopola
b.) političko-kulturni razlozi (istovremeno prisutna sklonost korupciji)
– zatečeni način ponašanja koji koruptivno ponašanje tolerira, vjerujući da je korupcije uvijek bilo i uvijek će je biti , da je ona povezana s kvarljivom prirodom vlasti i ljudskom prirodom koja je sklona korupciji
Korupcija je dvostruki kupoprodajni odnos; njome vlast može kupiti lojalnost građana, ali i privatni vlasnici i interesne grupe mogu kupiti vlast .
Korupcija je usko povezana s vlasti i političkom moći. Naročito je prisutna u tranzicijskim državama, jer postoje slabe sistemske kontrole, nedostatak morala i poštenja pojedinaca u vlasti, ali i nedovoljna sloboda i utjecaj javnosti.
Kako se boriti protiv korupcije u hrvatskom društvu?
1.
Upravljanje i zakonodavni proces postati će model transparentnosti, odgovornosti, integriteta i poštenja, postavljajući najviše standarde. Obvezujemo se da ćemo promicati poštenje, usvojiti Kodeks ponašanja zastupnika u Hrvatskom saboru koji će uz alate jamčiti odgovornost, sprječavati sukob interesa, te uspostaviti učinkovite mehanizme kako bi se otklonili koruptivni rizici.
Kodeks ponašanja zastupnika u Hrvatskom saboru i Vladi RH
Usvajanje 10. Načela otvorenog parlamenta
Otvoreni parlament je zakonodavno tijelo koje objavljuje jasne, dostupne i transparentne informacije, što ga čini odgovornim te potpomaže građanski nadzor parlamenta. Koristi informacijske tehnologije kako bi redefinirao odnos sa civilnim društvom te ga uključio u procese odlučivanja.
Otvoreni parlament znači: bolju predstavljenost, bolje zakone, bolje vlade i bolje rezultate.
Nova veza između građana i njihovih predstavnika
1. Potpuna otvorenost i pristup parlamentarnim i zakonodavnim informacijama
2. Objavljivanje informacija koristeći jednostavne obrasce i alate pretraživanja
3. Objavljivanje analiza, rasprava i glasovanja parlamentarnih odbora i plenarnih sjednica
4. Omogućen pristup i transkripti plenarnih sjednica
5. Objavljivanje detaljnih informacija vezanih uz proračun, upravljanje, administraciju i trošenje sredstava
6. Objavljivanje detaljnih informacija o zastupnicima (podaci o imovini i članstvu)
7. Postojanje mehanizama za efikasnu kontrolu i nadzor građana
8. Zajamčena uključenost građana u zakonodavni proces
9. Prednost korištenju softvera otvorenog koda i podatkovnih formata koje svi mogu koristiti
10. Promicanje zakonodavstva koje bi ojačalo politike otvorene vlasti
2.
Promicati veći integritet, poštenje i transparentnost u potrošnji javnih sredstava.
Pobrinuti će se da se prevenira korupcija u onim tvrtkama koje su većinskom vlasništvu države.
Učiniti će sve da se koristi načelo otvorenih podataka u proaktivnom objavljivanju svih informacija zainteresiranoj javnosti.
Pravila javne nabave uzet će u obzir načela otvorenog ugovaranja i koristiti učinkovite metode rješavanja sukoba interesa.
Obuzdati će potrošnju u javnim tijelima na nacionalnoj razini.
FISKALIZACIJA svega onoga što država nabavlja za svoje potrebe, ali isto tako i onoga što nudi građanima – unaprijediti i konsolidirati upravljanje javnim novcem
F.1. Upravljanje javnim dugom i ukupnim novčanim tijekom putem sustavnog informatičkog povezivanja:
financijsko upravljanje proračunskim korisnicima i trgovačkim društvima u vlasništvu države kroz konsolidirane bilance imovine i obaveza konsolidiranje i financijsko upravljanje regionalnom i lokalnom samoupravom
F.2. Pri tome je ključno korporacijsko upravljanje, koje treba primijeniti i u javnim poduzećima ali i u državnoj upravi i administraciji.
Kultura korporacijskog upravljanja je danas u hrvatskoj državnoj upravi preniska, ali postoje mehanizmi i znanja koja to osiguravaju. Ti mehanizmi kao i implementirana znanja dolaze kroz informacijsku tehnologiju.
3.
Poticati inicijative i zakonodavstvo koje promiče učinkovitu zaštitu prijavitelja nepravilnosti (tzv. zviždača) u javnom, privatnom i neprofitnom sektoru.
Zaštititi prijavitelje nepravilnosti jasnim i preciznim zakonodavnim okvirom, uz uvažavanje međunarodnih načela i standarda, te dobrih praksi.
Osigurati da svaki zviždač prestane biti diskriminiran u pravu na život, zdravlje, rad i ugled.
Osigurati svakom zviždaču pravo na rad.
Osigurati svakom zviždaču pravo na dostojanstven i pošten život.
Izvor: transparency.hr