Ljubica Matijević Vrsaljko, predsjednica Upravnog vijeća Nastavnog zavoda za javno zdravstvo dr. Andrija Štampar, poslala je prije nekoliko dana dramatičnu obavijest/pismo zaposlenicima u kojem upozorava na neracionalnu i nerazumnu potrošnju Uprave, osobito na stavkama reprezentacije, službenih putovanja i slično.
U pismu napominje da je evidentan stalni trend manjka prihoda nad rashodima u posljednje dvije godine, a posebno ističe posljednje financijsko izvješće koje za razdoblje za prvih osam mjeseci ove godine pokazuje manjak prihoda nad rashodima od 1,2 milijuna kuna.
Matijević u pismu ističe da je Upravno vijeće 2014. i 2015. godine višekratno kritiziralo Upravu te da su o svemu u nekoliko navrata obavijestili Gradski ured za zdravstvo i gradonačelnika Milana Bandića. Na sastanku u ljeto 2015. Bandić je podržao prijedloge Upravnog vijeća koje je od Uprave zahtijevalo da smanji svoje rashode, poveća prihode tvrtke i izmjeni Pravilnik o sistematizaciji radnih mjesta kako bi se postigle dodatne uštede.
Kako traženo nije napravljeno u traženom obujmu, Upravno vijeće je prije desetak dana održalo izvanrednu sjednicu na kojoj je odlučeno da se Upravi zabranjuje raspolaganje oročenim sredstvima u banci (14,5 milijuna kuna), zatraženo je žurno donošenje Pravilnika o korištenju službenih telefona, trenutno minimiziranje troškova službenih putovanja te preporuka o suzdržavanju od svih luksuznih troškova.
‘Upravno vijeće je nadležno za nadgledanje poslovanja tvrtke. U Štamparu se pretjeruje s trošenjem sredstava po određenim stavkama i o tome sam obavijestila osnivača Zavoda i gradonačelnika Bandića. On nam je dao potporu da se suzbije potrošnja. Ja ‘trajbati’ novce ne dam. Dok sam predsjednica Upravnog vijeća, novcem se ne smije razbacivati. Budući da mjere koje smo tražili nisu provedene, tražili smo dodatno da se izmijeni Pravilnik o sistematizaciji’, kazala je za tportal Matijević Vrsaljko.
Šostar zna za upozorenje o prevelikoj potrošnji
Napomenula je da je u posljednje dvije i pol godine bilo dodatnog zapošljavanja, ali da nijedno nije bilo mimo zakona.
‘Uprava je naglasila da imaju potrebu za dodatnim ljudima. Je li to bilo potrebno ili nije, trebalo se vidjeti na rezultatima poslovanja. Za sada to ne vidim i moguće je da će se to dugoročno pokazati jer je Zavod napola na tržištu. Nije bez novca, ali ne dozvoljavam da se razročavaju sredstva s računa. Neka se snalaze i bore na tržištu’, istaknula je Matijević Vrsaljko.
Zvonimir Šostar, ravnatelj Zavoda, priznaje da je Upravno vijeće upozoravalo na preveliku potrošnju, ali da se, sukladno ranijoj praksi, puno troškova koji de facto nisu reprezentacija prikazivalo na toj poziciji.
‘Obilježavali smo 65. godišnjicu postojanja Zavoda, na kojoj je bio prisutan sam vrh znanstvene i stručne zajednice u Hrvatskoj, ali i mnogobrojni gosti iz inozemstva koji su u Zagrebu boravili o trošku Zavoda. Također, morate znati da više od 50 posto prihoda Zavod ostvaruje na slobodnom tržištu, u kontinuiranoj borbi s često nelojalnom konkurencijom, te su značajna sredstva izdvojena za materijale kao što su leci, oglasi, katalozi usluga i dr. Također, kada se govori o stavkama službenih putovanja, valja naglasiti da djelatnici Zavoda putuju po cijeloj Hrvatskoj zbog potreba posla te da su stručnjaci Zavoda prisutni na kongresima i konferencijama u Hrvatskoj i inozemstvu’, kazao je Šostar.
Zapošljavanje zbog rasta opsega posla
Upitan koliko su planirali i potrošili na troškove reprezentacije u 2014. i 2015. godini, Šostar je naveo kako su prije dvije godine ‘planirani troškovi reprezentacije iznosili 656.250 kuna i da su realizirali 636.419 kuna’.
‘U 2015. godini planirano je 291.875 kuna, a realizirano je 390.380 kuna. Naglašavamo da smo u ovoj godini proveli maksimalnu racionalizaciju troškova reprezentacije. Minorni su troškovi za potrebe ove Uprave i koriste se samo u izuzetnim prilikama’, pojasnio je Šostar.
U Štamparu je trenutno zaposleno 412 ljudi. Šostar napominje da ga je u 2014. godini napustilo 22 ljudi, a zaposleno ih je 47, dok ih je godinu kasnije otišlo 34, a zaposleno je 37 radnika. Razlog za povećano zapošljavanje obrazložio je opsegom posla koji je porastao u posljednje tri godine.
‘Izrazito je povećan broj uzoraka koje analiziramo. Ta činjenica se ne vidi toliko u financijskom efektu zbog drastičnog pada cijena, poglavito zbog nelojalne konkurencije i upitnih analiza koje vrše pojedini laboratoriji. Naime, analize cijena na izgubljenim natječajima pokazuju da one nisu dovoljne ni za pokrivanje elementarnih troškova. Pored svega toga, zavodi u Hrvatskoj su u podređenom položaju. Također, na tržištu rada nema specijalista nekih djelatnosti Zavoda koje su ugovorene s HZZO-om, kao što su školska medicina, epidemiologija i javno zdravstvo, tako da smo u tom razdoblju zaposlili čak osam specijalizanata koje financiramo vlastitim sredstvima’, kazao je Šostar.
Izrazio je neslaganje s tvrdnjom da mjere o racionalizaciji koje je Uprava predložila nisu donijele rezultate i financijski učinak.
‘Zbog ulaganja u opremu koja je bila izrazito zastarjela i zahtijevala je hitno obnavljanje bili smo prisiljeni pokrenuti njenu nabavku, za što smo dobili suglasnost kako Upravnog vijeća tako i našeg osnivača. To je bio jedini način na koji bi ove djelatnosti opstale na tržištu’, pojasnio je Šostar. O kontinuiranom manjku prihoda nad rashodima Šostar ističe kako su u rujnu 2015. imali manjak prihoda u iznosu od 3,5 milijuna kuna, dočim je u istom mjesecu ove godine on iznosio 1,5 milijuna kuna.
Pokrenuto više od deset projekata
‘Odlukom Vlade isplatili smo regres za 2016. godinu i razlike jubilarnih nagrada za 2013. godinu te je pri tome utrošeno dodatnih gotovo milijun kuna koje početkom godine nismo planirali. Da nije bilo ovog neplaniranog troška, već bismo do kraja devetog mjeseca gotovo u cijelosti anulirali manjak iz 2015. godine’, istaknuo je Šostar i dodao da je zbog ostvarenja dodatnih prihoda pokrenuto više od 10 projekata, za čije se financiranje očekuje novac iz fondova Europske unije.
Objašnjavajući želju za izradom novog Pravilnika za sistematizaciju radnih mjesta, naveo je da je Uprava svjesna toga da do određenih promjena mora doći i da će u sljedećih 10-ak dana izraditi novi prijedlog.
‘Prije nešto više od godinu dana mi smo, također na zahtjev Upravnog vijeća, izradili prijedlog Pravilnika, no kako su financijski efekti bili oko jedan posto uštede na ukupnoj masi plaća, od toga se tada odustalo’, zaključio je Šostar.
Izvor: tportal.hr
Vijesti vezane uz temu korupcije, javne nabave, javnih politika i druge informacije možete pratiti na sljedećoj poveznici Umrežimo se – protiv korupcije, te portalu projekta.